בשיטוטי ברשת, בעיקר באתרי עיצוב ומעצבים, אני נתקלת לעיתים קרובות בכתבות וטיפים על איך לבחור את המעצב המושלם או את מעצבת הפנים המומלצת. אני חושבת שיש יותר כתבות כאלו מאשר עצות לנאשם ברצח, איך לבחור את הפרקליט המושלם, או לאדם לפני ניתוח מוח, איך לבחור את המנתח המתאים. משתפת אתכם בדעותיי בנושא בחירת המעצבת המומלצת.
באחת מעבודותיי הקודמות כשכירה, עבדתי עם לקוחות שבונים או משפצים בית, חלל, עסק. לקוחות אלו נחלקים לשתי קבוצות: אלו שמגיעים ללא מעצבת פנים ואלו ששכרו את שירותיה של מעצבת פנים מומלצת. גם שתי הקבוצות האלו נחלקות ל 2 כל אחת:
קבוצת מחוסרי מעצבת הפנים
ישנם את אלו שהחליטו לא לקחת מעצבת פנים כי הם מאמינים שמעצבת נחשבת לסעיף מותרות יקר, למרות שהיו רוצים מעצבת והם גם מבינים את חשיבות המעצבת. לקבוצה זאת אני מייעצת: בדקו, אתם תמצאו מעצבת שתתאים לתקציב שלכם גם בלי להתפשר על איכותה. קחו מעצבת ולו רק על מנת למנוע ביצוע טעויות. למעצבת יש את הפתרונות ויותר מזה את ראיית הטעויות עוד לפני שהן בוצעו.
הקבוצה השנייה, הם אלו שחושבים שעיצוב פנים הוא מקצוע מיותר, זריקת כסף לריק, ו"מה קרה. אנחנו לא צריכים שיגידו לנו שבמטבח צריך כיור".
הקבוצה ששכרה את שירותיה של המעצבת
הטבע יצר בכולנו את אינסטינקט ההישרדות, מה שנקרא |"הילחם או ברח" (באנגלית נשמע טוב יותר FIGHT OR FLIGHT).
קבוצת ה"בורחים" - או במילים אחרות הלקוחות החוששים ממעצבת הפנים שלהם - הפחד שלהם נובע או מחוסר ביטחון בעצמם ובשיקול הדעת שלהם, או באמת בגלל שהמעצבת שלהם מפחידה.
הם מגיעים לאולמות התצוגה ולספקים עם תשוקה למשהו, אבל יודעים שהמעצבת שלהם תשלול מכל וכל את טעמם. אני לא מדברת פה על פתרונות או תכנון. אני מדברת על טעם. הם מזילים ריר על מוצר כלשהו ויודעים שיצטרכו רק לחלום עליו "המעצבת שלי בחיים לא תסכים שאני אקח דבר כזה" מניסיון אני יודעת כי ישנם לקוחות שצריכים המון כיון והדרכה , לעיתים נשכרים שרותיה של מעצבת פנים רק על מנת לחזק את בטחונו של הלקוח בבחירותיו (או לגשר בין הטעם השונה, לעיתים, של שני בני זוג). המעצבת צריך לספק חיזוקים אלו.
קבוצת ה"לוחמים" היא קבוצה שכן שוכרת את שרותיה של מעצבת פנים, אבל רואה בה את אויבה הגדול ביותר. במצב כזה תפקידה הראשון של המעצבת הוא לשבור התנגדויות. אם לא תעשה זאת, היא מבזבזת את זמנם של הלקוחות ושל עצמה לריק (ואת כספם). לקוחות אלו יחלקו על כל רעיון, פתרון, הצעה ו\או תכנון של מעצבת הפנים. לא חשוב כמה שנות ניסיון יש לה או כמה פרויקטים יש מאחוריה, במקרה כזה המעצבת צריכה גם השכלה בפסיכולוגיה (ותאמינו לי, אני יודעת, התואר הראשון שלי בפסיכולוגיה עוזר לי לא מעט).
הקבוצה האחרונה והנדירה ביותר - שכל מעצבת פנים מייחלת לה, היא קבוצת ה"בטוחים" ומאצילי הסמכויות. לקוחות אלו שכרו את שרותיי המעצבת, הם יודעים מה הם רוצים, צריכים ואמורים לקבל. הם מכירים את עצמם, את צרכיהם, מגובשים בטעמם, מחושבי זמן ותכליתיים. הם מודעים לכך שאין להם את הידע המקצועי והטכני על מנת להגיע להחלטות ופתרונות לבדם.
אישית, אני מאמינה שכל לקוח בסופו של דבר בוחר את מעצבת הפנים שמתאימה לו. אני מאמינה שלפני הכל, לפני בדיקת ניסיונה ומקצועיותה של מעצבת הפנים, חשוב לשבת עם עצמכם לעשות רשימה של הדברים החשובים לכם בעבודה עם המעצבת. רשמו את תכנוות האופי שלכם בדינמיקה של עבודה משותפת ועל פי תכונות אלו הבינו איזו סוג של מעצבת תתאים לכם. ואז, כמו בכל מערכת יחסים, בדקו את התקשורות והקליק בינכם, שבו עם המעצבת לכוס קפה, דברו, שאלו אותה שאלות ואז ורק אז קחו החלטה.
Comments