top of page
  • תמונת הסופר/תmerav sade

שיפוץ בתים ישנים

עודכן: 8 במרץ 2023


שיפוץ בתים ישנים, לא ממש מה שחשבתם.


קבלתי שיחת טלפון לפני כמה ימים, זוג רכש משק באזור השרון, על המשק שני בתים ישנים.

בתהליך הרכישה היה ברור להם שהבתים יהרסו ויבנו בתים חדשים במקומם.


הזוג יצר איתי קשר, כי עלתה לו מחשבה, הבית ישן אבל יש לו כל כך הרבה פוטנציאל: חלונות עץ ישנים, דלתות פנים גבוהות ומעניינות, רצפה מצוירת ועוד המון חפצי ורהיטי וינטג' קבועים.


"חשבנו שאולי במקום לבנות בית חדש פשוט נשפץ את הבתים הישנים" אמרו לי הזוג.


כשמתקשרים אלי לשיפוץ לא אחד אלא שני בתים ישנים, אני ישר מכפילה דופק ומתחילה להתרגש.


תחילת תהליך של שיפוץ בית ישן - פינוי הרהיטים. שטיח מקיר לקיר עדיין דבוק על הריצוף המקורי

אבל כמה שאלות מכוונות מצדי הבהירו לי כמה דברים חשובים.


התשאול הקצר התנהל כך:


אני שאלתי איך אוכל לעזור לו הוא ענה שישמח אם אגיע לבית לפגישת יעוץ.


אני עניתי שבשמחה ולפגישה כזאת אגיע עם הקבלן שלי כי על חלק גדול מהשאלות שיעלו בפגישת הייעוץ, הוא יוכל לענות.


"לא צריך קבלן, אני אעשה את העבודה" הוא ענה לי. השיחה התגלגלה עוד מעט ואני הבנתי שאין פה ממש התעניינות בשימור או שיחזור, אלא בחסכון כספי בלבד.


אז בואו ננפץ כמה מיתוסים, נפריך אגדות אורבניות ונעלה על מוקד כמה פרות קדושות....

לבנות בית זה יקר וזה מסובך וזה מלא בירוקרטיה וכאבי ראש וכבר היה לי פרויקט, לפני כמה שנים, כשהלקוחות שלי קנו קרקע עם בית שיועד להריסה וכבר היו לנו תכניות אדריכליות ולאחר יותר משנה הלקוחות נשברו מהבירוקרטיה והאישורים וסכסוכי השכנים......הם מכרו את הקרקע עם הנכס .


מצד שני אני נמצאת בתקופה זאת בעיצומו של פרויקט שיפוץ מאוד מאוד מורכב, ללקוחות שלי הייתה אופציה לבנות בית במקום לשפץ את הקיים, אבל הם לא היו מוכנים לעזוב את הלוקיישן של הבית שבו הם גרים כרגע ( בניית בית הייתה מחייבת אותם לעבור לאזור )


היה לי גם פרויקט שבו רכשו הלקוחות בית ישן על מגרש, במקור בית סוכנות שעבר כמה וכמה הרחבות חלקן באישור וחלקן לא כ"כ... היה ברור ללקוחות שהם מיישרים את המגרש ובונים בית חדש, אבל תוך כדי תהליך רכישת הבית ותחילת העבודה איתי, הם שינו את דעתם ונכנסנו לפרויקט שיפוץ עם מילון הפתעות חלקו טובות וחלקן לא ממש.... אבל התוצאה הייתה שווה את הבלגן אליו נכנסנו.


היינו צריכים לפרק את הגג הישן ולבנות אותו מחדש, כמו גם להרוס עמוד וליצור חיזוקים במקומו. אבל היה שווה.

אז אם לבנות או לשפץ – תלוי בעשרות גורמים, חלקם מאוד פרגמטיים, פרקטיים ושכלתניים וחלקם מאוד רגשיים.


חלקם קשורים לנושא העלויות והזמן והבירוקרטיה. אבל עלויות הן לא השיקול היחיד.


נכון, לבנות בית תמיד יהיה יקר יותר, ייקח יותר זמן ועצבים. אבל לא כולם בנויים לבצע ולהתנהל בפרויקט שיפוץ בית פרטי.


אם אתם מתלבטים בין שיפוץ בית ישן לבין בניית בית חדש אתם צריכים לקחת בחשבון כמה דברים ולבדוק מה מתאים לכם יותר.


יש שלבים בשיפוץ בית ישן שנדמה כי הפרויקט לעלום לא יגמר

  • האניגמה בתקציב השיפוץ תמיד תהייה גדולה יותר מאשר בבנייה, שכן בבנייה אתם יכולים לשכור את שרותיו של כמותאי\ת ואלו יחשבו לכם כל פרט ופרט ע"פ תכניות האדריכל\ית והקונסטרוקטור\ת ואתם יודעים שמה שמופיע בכתב הכמויות הוא מה שיש (אלא אם ביודעין החסרתם משהו מכתב הכמויות). בשיפוץ יש לנו בהרבה יותר נעלמים מאשר בבניה, לדוגמא? אני עובדת כרגע על פרויקט שיפוץ שבו נצטרך לבצע חיזוקים רבים עקב הסרת עמודים. אז נכון שיש לנו כתב כמויות לברזל ולבטון, אך כולנו יודעים שרק כשנתחיל להרוס את הקירות הקיימים נדע בוודאות מי מהם הוא גם קיר נושא והאם נצטרך לשנות את החיזוקים. אומנם זהו מקרה קיצון, אבל מספיק שנפרק ריצוף בשיפוץ בית ישן ונגלה להפתעתנו כי הבית נבנה ללא יסודות....

















נפרק את התקרה ונגלה כי אין שום בידוד בינה לבין גג הרעפים ואויייי הצנרת שאמורה הייתה לעבור ברצפת הבית עוברת משום מה בגג... (כוח המשיכה לא ממש לטובתנו במצב כזה, גם לא חוק כלים שלובים)


  • בדקו את המועצה או הרשות שבשטחה אתם מתכננים לבנות או לשפץ בית ישן. הדבר יכול לעזור לכם בהחלטה. ישנן רשויות בהן המחלקות הנכונות מסודרות, מודרניות ובאות לעזרת התושבים בבירוקרטיה ובסבך החוקים של בנייה חדשה. לעומתן ישנן רשויות שמנוהלות תוך כאוס גמור, פקידים קשוחים ולא נחמדים, בירוקרטיה שמתחילה ולעלום לא נדע היכן היא מסתיימת, אם בכלל. ההבדל יכול לבוא לידי ביטוי בעיקר בזמן והרבה ממנו אבל גם בסכומי לא מבוטלים של כסף.

  • בדקו כי השטח עליו נמצא הבית הישן לא נמצא במחלוקת עם מנהל מקרקעי ישראל, השכנים מסביב, הרשות המקומית, חברת חשמל, חברת המים או כל גורם שיכול לעכב בניית בית חדש בשנים, במקרים כאלו יתכן שכדי לשקול שיפוץ בית ישן ולא בניית בית חדש.

  • איזה סוג של אנשים אתם? האם שיפוץ בית ישן מושך אתכם בכלל? מהסיבות הנכונות? האם אתם רואים את עצמכם מתגוררים בבית שבו החלונות הם חלונות עץ ממוחזרים? רצפת אריחי בטון מצוירת? גג רעפים? או אולי אתם יותר בקטע של בנייה מודרנית, מפתחי אלומיניום? רצפת שיש מבריקה?

  • האם שיפוץ בית ישן או סוג של אתגר עבורכם? סוג של אידאולוגיה? לשמר את הקיים? לחסוך במשאבים?

  • האם אתם מסוגלים לסנן רעשי חוץ? תמד יהיו כאלו, אלו שיגידו לכם שאתם חייבים לשטח את המגרש ולבנות הכל מחדש ואלו שיתמכו בשיפוץ הבית הקיים.

עצה ממני בתור מעצבת פנים? תקשיבו רק לעצמכם ולאנשי מקצוע בעלי ניסון בתחום.


אז איפה אתם נמצאים? מוזמנים להתייעץ איתי פה.





317 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page