top of page
  • תמונת הסופר/תmerav sade

הלהיט הסקנדינבי החדש

השבוע היה גשם ! אצלנו פה בישראל !  היורה  הגיע , מי שמכיר אותי יודע שאני אוהבת חורף. אם היה לנו סתיו במדינה מין הסתם הייתי אוהבת גם את הסתיו. חזרתי לא מזמן מפריס שם הרגשתי גם את הסתיו המקומי, ללכת עם מטריה וחולצה קצרה ברחובות פריס, להכנס לברסרי מקומי ולהזמין מנה מקומית כשבחוץ יורד גשם , לקנות בקבוק יין מקומי, גבינה מקומית ( בסופר המקומי במחיר מצחיק של כמה יורו)  חבילת עגבניות שרי  בשוק השכונתי לחזור לדירה המעוצבת להפליא במרכז העיר ולהתענג על כל אלו יחד . אין על התחושה הזאת. 

מה זאת התחושה הזאת? 



בואו להכיר את המושג החם ביותר והטרי ביותר בעיצוב פנים  :   HYGGE  הוּגָה או היוּגָה (בדנית: Hyggeהגייה: /ˈhʊɡə/) היא מילה דנית או נורווגית בעלת משמעות ייחודית. כשם עצם, הוּגָה מתייחסת לאיכות של חמימות, נינוחות וחברותיות אשר משרה תחושה טובה של שביעות רצון או רווחה נפשית או כפועל  להתנהגות ברוח זו. 


ההוגה מהווה אספקט מרכזי בתרבות הדנית, בדומה לתרבותן של מדינות סקנדינביות אחרות. במדינות אלה החורף כבד ונמשך רוב ימות השנה, ובהתאם לכך תרבות ההוגה כוללת מנהגים התואמים שהות בבית יחד עם בני משפחה וחברים, תוך התחממות והתענגות על ההנאות הקטנות של החיים.

פעילויות ברוח ההוגה יכולות להיות לדוגמה:

התחממות מול האח תוך שתיית משקה חםארוחה ביתית עם חברים לאור נרותלבוש נוח וחמים כמו סוודר רך, גרבי צמר או נעלי בית, כשבחוץ סופת גשמיםצפייה במקום בבית או מקום סגור אחר אשר נראה שהוא משרה את אוירת הנעימות (למשל "הסלון שלכם נראה מאוד הוגה" או בהטייה דנית הוגליט Hyggeligt)


מעבר לפעולות אלה ואחרות שניתן לעשות לבד או בחברת אהובים, הדנים רואים בהוגה דרך חיים ואף פילוסופיה של הסתפקות במועט, רוגע, שלווה והנאה מדברים יומיומיים יש המאמינים שההוגה היא הגורם המרכזי להיותה של דנמרק גבוהה באופן עקבי במדדי שביעות רצון ואושר..


אך בשנה האחרונה משהו  קרה למילה הזאת: היא הפכה ממילה מיושנת למניפסט של ממש. הוגה העכשווית מתארת אורח חיים המתענג על הדברים הקטנים והמנחמים בחיים, כגון ספל תה ליד האח או ספר טוב שקוראים מתחת לפוך. המילה זלגה אל מעבר לארצות הקור, והגיעה לשיא בדיוק בחודש האחרון של 2016, כשמילון אוקספורד היוקרתי כלל אותה ברשימת עשר המילים של השנה (בצד מלים כמו טראמפיזם ואלט־רייט). גם "הניו יורק טיימס" ו"הניו יורקר" הקדישו  כתבות ארוכות להסברים על האובססיה הדנית ועל המילה החדשה שנכנסה ללקסיקון.  


כיום המילה לא משמשת רק על מנת לתאר את אורח החיים הסקנדינבי אלא את כל מה שקשור לעיצוב חמים, נינוח, ביתי, מענג ,משפחתי, מגונן בכל העולם כולל ארצנו הקטנה והחמה. 




182 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page