top of page
  • תמונת הסופר/תmerav sade

עיצוב פנים לבתים ישנים, שיפוץ דירות ישנות ויד שניה

עודכן: 20 במרץ 2023

לקח לי הרבה הרבה זמן להבין במה אני רוצה להתמחות במקצוע שלי.

אבל לבסוף הבנתי, עם כל הזיעה והלכלוך והרעש, תנו לי צנרת מתפוררת, בטון שחושף ברזל חלוד, חרסינה ירוקה בחדר הרחצה ואני מאושרת.

עיצוב פנים לבתים ישנים ושיפוץ דירות ובתים ישנים זה היעוד שלי.


מהי דירה ישנה?

שיפוץ דירה ישנה

אין הגדרת גיל למילה "ישן" חוץ מאשר "שעבר זמן מאז נוצר"...

בעיצוב ואדריכלות אנו משתמשים במונחי תקופות, בישראל ניתן לחלק שיפוץ בתים ישנים לכמה תקופות.

  • בתים ובניינים שנבנו לפני מאה שנה ויותר: הבנייה הערבית המסורתית ומאוחר יותר הבנייה הקולוניאליסטית כמו הבניה התורכית, הטמפלרית, הנוצרית וגם חלק ממבני העלייה הראשונה.

  • בתים ובניינים שנבנו על ידי הישוב היהודי: כאשר החלה העלייה לארץ ערב 2 מלחמות העולם.

  • בתים ובניינים שנבנו כאשר שכונות וערים החלו לגדול. ולהתפתח.

  • בתים ובניינים שנבנו בגלי העליות המסיביות מכל העולם.

  • בתים ובניינים שנבנו כשכבר הייתה רגיעה לאחר העליות.

מדוע אני מונה אירועים היסטוריים במאמר על בנייה ישראלית? כי לרוב זאת ההיסטוריה שקובעת כיצד תראה הבנייה ומה תהייה איכותה, גודלה, תכנונה, סגנונה ועוד.


דוגמאות?

  • עליית מהנדסים ואדריכלים יהודים לארץ.

  • שפע של שטחים ריקים.

  • צפיפות של ישובים יהודים.

  • חוסר משאבים כלכליים.

  • צורך בפינוי המעברות. צורך בהספקת בתים לאלפי העולים שהגיעו לאחר המלחמה.

  • השלכות מלחמות ישראל על הישוב היהודי והערבי בארץ.

  • הקמת ישובים חדשים.

  • מלחמת המפרץ ותקנות הממ"ד.

  • הצורך בהרחבות ערים ותיקות ואכלוס נוסף שלהן על ידי שכונות "מודרניות."

  • שינוי בהרגלי החיים של המשפחה הישראלית.

  • ההבנה שהאקלים בארץ דורש תכנון אחר ושונה.

  • וכו וכו. אני חושבת שאין הרבה ארצות בעולם שחוו כאלו טלטלות ב 70 שנה.

 

המאמר הזה לא יכסה את כל הבתים והבניינים שיש לנו בארץ, אלא שיפוץ בתים ישנים או דירות ישנות השכיחים ביותר.

רוב הדירות והבתים הנרכשים כיום עבור מגורים הם בעיקר כאלו שנבנו סביב שנות ה 30 והלך.

שיפוץ בתים ישנים - מטבח מעוצב, מדפים עם כלי אוכל ותבלינים
עיצוב דירה תל אביבית ישנה

כמי שמתמחה בשיפוץ דירות ישנות אני רואה רק יתרונות לתהליך, אבל לפני שנמנה את היתרונות בואו נדבר על האתגרים העומדים לפננו ואת מה אנחנו צריכים לקחת בחשבון.


שיפוץ דירה או שיפוץ בתים ישנים ידרוש יותר מאשר בית או דירה חדשה, ברור. ישנו הכרח להחליף את כל תשתיות החשמל, תאורה, אינסטלציה.

ברוב הדירות הישנות לא קיימות תשתיות המתאימות לצרכים של היום מבחינת מערך התקשורת (לא, אני לא מדברת על חיבור בזק הארכאי) מבחינת גודל הספק החשמל, מספר נקודות החשמל והתאורה.

התכנון שאנו רגילים אליו בבנייה של היום : יחידת הורים, שרותי אורחים, מטבח גדול ופתוח, חדר עבודה או לפחות פינת עבודה לא קיים בבתים ישנים.


המפתחים בבתים דירות ישנות דורשים החלפה. אני מתכוונת לפרופילים של החלונות, לדלתות הפנים ולדלת החוץ. הפיתוחים של העשור או שני העשורים האחרונים בפיתוח הבידוד האקוסטי והטרמי יחסכו הרבה כסף בחשבונות החשמל העתידיים.

שלא לדבר על כך שישנם דירות ובתים ישנים בהם החלונות לא שמישים במידה והם בנויים מעץ שלא טופל במשך השנים.


שיפוץ בתים ישנים
בית ישן בשיפוץ, לאחר שלב ההריסות: סימון הבנייה העתידית.

אבל היתרונות הן, לדעתי, רבות לעין ערוך:

דירות וגם בתים ישנים טומנים בחובם פוטנציאל תכנוני גדול מאוד. התקרות גבוהות יותר מאשר בבנייה החדשה, החללים עצמם גדולים יותר, ישנו שטח גדול שניתן לנצל כמו המסדרונות, המבואות, המרפסות שהיו בשימוש בשל אורך החיים של פעם,

החיים כיום שונים ובהרבה יותר קל לקחת חלל ישן ולתכנן אותו על מנת שיתאים בדיוק לצרכים האישיים שלכם ושל המשפחה שלכם.





למה? כי היום החללים המשפחתיים משותפים וגדולים יותר. וחדרי השינה קטנים יותר - אני לא אכנס כרגע לסיבות רק נגיד בקצרה : חיים של עולים מארצות מזרח אירופה לעומת חיים של ישראלים במזרח התיכון...


ו....אין ממ"ד: גילוי נאות, אני לא אוהבת ממ"דים וגם לא כל כך מאמינה בהם (אלא אם אתם מתגוררים בצפון הרחוק או עוטף עזה) לתכנן בית עם ממ"ד או בלי ממ"ד זה הבדל של ניצול פוטנציאל מלא של הבית או הדירה לבין ניצול חלקי של התכנון האפשרי.


עיצוב פנים לבתים ישנים - אחרי הריסת חלון ובניה מחדש
החלפת חלונות: אלומיניום, עץ, ברזל בסופו של דבר שום חומר לא עומד בפגעי הזמן.

אז בואו נסכם מה חשוב לדעת לפני עיצוב דירה ישנה?

  • תשתיות - עיצוב פנים דירות ישנות יכלול כמובן החלפת תשתיות. אם מדובר על דירה בבית משותף עדיף להגיע כמה שיותר לנקודת המוצא כמו ברז המיים הראשי, בריכת הביוב, ארון החשמל, ובלון הגז.


  • צנרת אינסטלציה - השתדלו להחליף את הצנרת , בין אם מדובר על דירה בבית משותף או בית פרטי, עד לשעון של חברת המים ( הצנרת לאחריה היא באחריות חברת המים)


  • חשמל - בדקו את ארון החשמל הסבירות הגבוהה שהוא יהיה דו או אפילו חד פאזי ולכן יש צורך להחליפו לתלת פאזי ( על מנת שיוכל לעמוד בעומס של מכשירי החשמל הרבים יש לנו בבתים כיום - זה כבר לא רק מכשיר רדיו ו...מכשיר רדיו..) תצטרכו להגיש בקשה לחברת החשמל, עשו זאת כמה שיותר מוקדם לפני תחילת השיפוץ, קחו בחשבון שברגע שהגשתם בקשה לחברת בחשמל, הדירה תצטרך לעבור ביקורת לאחר השיפוץ ( על ידי חבת החשמל) . החותם על ביצוע עבודת החשמל בדירה צריך להיות חשמלאי מוסמך.


עיצוב פנים לבתים ישנים - קידוחים בקיר לצורך תשתית חשמל
חציבת תשתיות חשמל חדשות בדירה ישנה בשיפוץ

  • עיצוב פנים לדירה ישנה ועיצוב פנים לבתי ישנים צריך גם לשים דגש על המעטפת - קירות, ריצוף, חלונות ותקרה. בדירה ישנה הסבירות היא כי הבלוקים לא יהיו מהסוג המבודד של היום (אקוסטית וטרמית) ולכן במקרים מסוימים יש צורך לעטוף אותם במחיצות גבס בעלות בידוד גבוה יותר (יש כיום מחיצות גבס באיכות בידוד גבוהה במיוחד).


  • תקרה/גג - חשוב בעיקר באם עיצוב הדירה הישנה מתבצע בקומה האחרונה, אז יש צורך לבדוק 2 דברים: האם גג בטון עבר עבודת איטום בשנים האחרונות ( אין דבר מדכא יותר מאשר לשפץ דירה שתטפטף לכם בחורף הראשון).

  • האם יש מעליכם גג רעפים? - יש צורך לבדוק את תקינות הרעפים, ואת הבידוד בין חלל הגג לדירה ( בדירות הישנות מדובר בתקרת רביץ חסרת בידוד ואז יהיה צורך בהוספת בידוד בצורת יריעות של צמר סלעים לחורף והתקנת מאורר בחלל הגג לקיץ).


  • ריצוף - בפרויקט שיפוץ ועיצוב דירה ישנה נרצה, לרוב, להחליף את הריצוף. בדירות חדשות יחסית נהוג כיום לבצע הדבקה על גבי הריצוף הקיים, הדבר מוזיל בהרבה את העליות ולכן חשוב ביותר לבדוק באם אנו יכולים לבצע הדבקה או שיש צורך לפרק את כל הריצוף הישן, אם בגלל מרצפות ישנות, שבורות, רופפות, עקומות, או אפילו בגלל שיש צורך להחליף את החול הישן שמתחת לריצוף הישן בגלל רטיבות, עובש, ריחות רעים וכו.


שיפוץ בתים ישנים
לא תמיד ריצוף צריך להיות כזה תיק...

במקרה של התקנת פרקט או למינציה , ההתקנה תתבצע רק על ריצפה מפולסת , באם היא לא מפולסת יהיה צורך לפלסה על ידי שפיכת מדה מפלסת. (אם הזמנתם פרקט -דרשו כי המתקין יגיע לפני ההתקנה לבדוק את פילוס הרצפה -אתם ממש לא רוצים הפתעות ביום ההתקנה)



  • חלונות - תלוי בגיל הדירה, אבל ברוב הפעמים כשאנו ניגשים לפרויקט של שיפוץ וכן עיצוב דירות קטנות, החלונות יהיו חלונות אלומיניום ישן במקרה הטוב, או חלונות עץ ישנים במקרה הרע, שני הסוגים חסרי בידוד ויהיה צורך להחליפם.



 


שיפוץ בתים ישנים
פה החלפנו גג, תקרה, חלונות, רצפה. הכל בעצם..

עיצוב פנים לבתים ישנים או עיצוב בדירה ישנה הוא ללא ספק אתגר גדול אבל התמורה והתוצאה הסופית שווים את המאמץ. אל תתפשרו על מתכננת ומעצבת ועל קבלן ואנשי מקצוע, בחרו טוב, בחרו בקפידה ואל תתפשרו.

וכמו שכבר קראתם פה - סטודיו מרב שדה מספק שרותי "מעצבת עם צוות" בדיוק! בגלל הניסיון הרב שיש לנו בפרויקטים של דירות ובתים ישנים -- הניסיון שלנו לימד אותנו כי שום דבר לא ישווה למעצבת שעובדת עם צוות קבוע, קבלן קבוע ומנהל עבודה קבוע.






יש לכם דירה ישנה על הכוונת, אבל יש לכם עוד מלא שאלות לפני השיפוץ? כתבו אליי info@meravsade.co.il

828 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page